نشست بررسی عملکرد و ارائه برنامه بند ب تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۴ با موضوع اشتغال زنان با اولویت زنان سرپرست خانوار در استان مازندران با حضور معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری پرداخت اقتصادی/دولت؛در این نشست نمایندگان ملی و استانی دستگاهها و نهادهای اجرایی و حمایتی ضمن ارائه گزارشهای خود در رابطه با توزیع اعتبارات مندرج در بند (ب) تبصره ۱۵ قانون بودجه در حوزه اشتغال زنان، برنامهها و چالشهای خود را در این رابطه با معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده مطرح کردند.
زهرا بهروزآذر در این نشست، با بیان اینکه مازندران به عنوان اولین استان در راستای نظارت بر سیاستگذاری و نحوه عملکرد بند ب تبصره ۱۵ انتخاب شده تا براساس نتایج اجرای آن، بتوان این طرح را در سایر استانها اجرا کرد، گفت: وقتی در مورد موضوع اشتغال زنان صحبت میکنیم، با یک جامعه یکسان و همگن مواجه نیستیم و میتوان آنها را از منظرهای مختلف در حوزه کارآفرینی و اشتغال مانند سن، معیشت، سبک زندگی و موقعیت جغرافیایی و… تقسیم بندی کرد.
وی ادامه داد: طبیعتاً زن روستایی با زن شهری یا زن عشایری متفاوت است؛ هر کدام خواستهها و نیازهای خاص خود را دارند و ما نمیتوانیم نسخه واحدی برای همه آنان ارائه کنیم. مطالعات ما نشان داده است که زنان در حوزه اشتغال و کارآفرینی را میتوان به عنوان گروه هدف در ۹ گروه کلی زنان تقسیمبندی کرد.
معاون رئیسرجمهور با بیان اینکه دستگاههای اجرای برای هر کدام از گروههای زنان برنامه داشته باشند و بدانند مخاطبشان کیست، اظهار داشت: برخی دستگاهها همچون بهزیستی دقیقاً جامعه هدف خود را میشناسند، اما برخی دیگر برنامههای کلی دارند. اگر بخواهیم مسئله اشتغال زنان را حل کنیم باید تقسیم کار مشخصی داشته باشیم و بدانیم برای کدام گروه فعالیت میکنیم.
بهروزآذر با بیان اینکه در اغلب برنامههای مطرحشده، به جز برخی موارد، زنان فارغالتحصیل دانشگاهی نادیده گرفته شدهاند، در حالیکه بیشترین نرخ بیکاری متعلق به همین گروه است، تصریح کرد: امید ما این است که با تشکیل این جلسه و نگاه استاندار و همراهی فرمانداران، بتوانیم برنامه اشتغال و کارآفرینی زنان را در استان با دقت شهرستانی تدوین کنیم. برنامه موفق اشتغال باید یکپارچه دیده شود؛ کارآفرینی از اشتیاق آغاز میشود، به ایجاد کسبوکار میرسد و در نهایت توسعه مییابد. این فرآیند باید از سطح شهرستان تا استان و سپس ملی هماهنگ شود.
وی با تاکید بر اینکه یکی از سیاستهای اصلی دولت چهاردهم توسعه کسبوکارهای خانوادگی است، خاطرنشان کرد: در دنیا ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی توسط این نوع کسبوکارها شکل میگیرد. ما ظرفیتهای بالایی داریم که مغفول مانده است. کسبوکارهای خانوادگی در حوزه بومگردی، صنایع دستی و کشاورزی بهویژه در استان مازندران میتواند رونق بگیرد و دولت از این حوزه حمایت خواهد کرد.
به گفته معاون رئیسجمهور، برای تکمیل زنجیره کارآفرینی باید از نقطه مشتری آغاز کنیم. نمیتوانیم صرفاً تولید کنیم و منتظر خریدار بمانیم. باید نیاز مشتری، چه ملی و چه جهانی، شناسایی شود. این امر نیازمند بازاریابی دیجیتال، ارتباط با پلتفرمها و استفاده از شبکههای منتورینگ و کوچینگ است تا تولیدکنندگان روستایی نیز بتوانند سلیقه بازار را بشناسند و بر مبنای آن تولید کنند.
در پایان این نشست از پنج کارآفرین زن در استان مازندران با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.
پایان خبر/
- نویسنده : معصومه ممبنی













